Astăzi vom reflecta puțin asupra consumului de carburant pe durata de viața e unui autoturism nou și vom încerca să vedem ce impact are asupra buzunarului nostru în timp.
Aud din ce în ce mai mulți oameni care se plâng că benzina și motorina s-au scumpit foarte mult, că mașina lor consumă destul de mult și că ar vrea să facă pasul către o mașină electrică. Totodată, sunt din ce în ce mai mulți români care își achiziționează o mașină hybrid, pentru a reduce cât se poate de mult consumul mașinii.
Acestea fiind spuse, astăzi îmi propun să facem un mic calcul și să vedem cam câți bani dăm pe combustibil. Pentru a simplifica cât se poate de mult calculele, vom trata numai cazuri de mașini pe benzină, hibride (motor pe benzină + motor electric) sau doar motor termic - tot benzină. În plus, vom considera faptul că facem în medie 15000 de km / an. Sunt persoane care fac și mai puțini km, caz în care costurile vor fi și mai mici, dar sunt și persoane care fac peste și atunci trebuie să ne așteptăm la costuri și mai mari. Anyway, calculele le puteți face și voi destul de ușor. În acest articol, nu voi da niște exemple concrete de autoturisme, ci pur și simplu vom considera trei tipuri de mașini: mașina pur electrică, ce va consuma 0 litri de benzină la suta de km, mașina hibridă care va consuma combinat 5 litri la sută și cea doar pe benzină - cu un consum de 10 litri la sută.
Am zis că vom considera faptul că facem undeva la 15000 de km / an. Mai departe, vom socoti că ținem mașina aproximativ 6 ani. În acest caz, avem un număr total de 90000 de km pe care îi vom face în acești 6 ani. Să considerăm litrul de benzină ca fiind 8 lei. Vom face o presupunere: prețul benzinei ca fiind constant pe parcursul celor 6 ani. În practică, aceasta ipoteză este ireală datorită inflației și a altor factori externi, cum ar fi crizele politice sau conflictele armate. Iată câți bani vom cheltui cu alimentarea la pompă:
Tip mașină | Cost în lei pentru 90000 km | Cost în euro (1 euro = 5 lei) pentru 90000 km |
---|---|---|
Full electric | 0 lei | 0 euro |
Hybrid | 36 000 lei | 7 200 euro |
Full benzină | 72 000 lei | 14 400 euro |
Surprinzător sau nu, dacă luăm cazul unui autoturism Dacia Duster, care este rulat preponderent în oraș, putem observa că în 6 ani, costul cu alimentarea la pompă este aproape egal cu prețul de achiziție al autoturismului.
La prima vedere, autoturismul full electric pare ideal. Dar să nu uităm ca bateriile trebuie schimbate la un anumit număr de km / număr de ani. În plus, în prețul combustibilului convențional, avem și accize. La benzină, acestea sunt de 1892 lei pe 1000 de litri. Asta înseamnă că avem o acciză de 1.89 lei pe litru. Aș vrea să refacem tabelul de mai sus, prin scoaterea accizei din prețul de 8 lei pe litru, pentru că la încărcarea electrică încă nu avem accize:
Tip mașină | Cost în lei pentru 90000 km | Cost în euro (1 euro = 5 lei) pentru 90000 km | Cost în lei și fără accize pentru 90000 km | Cost în euro (1 euro = 5 lei) și fără accize pentru 90000 km |
---|---|---|---|---|
Full electric | 0 lei | 0 euro | 0 lei | 0 euro |
Hybrid | 36 000 lei | 7 200 euro | 27 495 lei | 5 499 euro |
Full benzină | 72 000 lei | 14 400 euro | 54 990 lei | 10 998 euro |
În momentul în care majoritatea parcului auto o să fie electric în România, cu siguranță vom avea accize și la încărcarea electrică. Oricum aceasta nu este zero nici în momentul de față, dar eu am pus așa doar pentru simplitate. La mașinile electrice, în cei 6 ani de zile, cu siguranța bateria se va uza destul de mult. Schimbatul ei este destul de costisitor. Să zicem minim 5000 euro.
Ca și concluzie, aș vrea să evidențiez faptul că chiar dacă mi-am cumpărat o mașină care consumă destul de multă benzină, dacă are un preț de achiziție cât de cât decent, nu ar trebui să mă plâng legat de consum. Este posibil pe parcursul exploatării ei să plătesc prețul mașinii încă o dată prin combustibil. Am văzut deja asta. Totuși, la un preț de achiziție de sub 15000 de euro, faptul că consumă 8 litri la sută în loc de 6 litri, nu e o problemă chiar atât de mare. Asta dacă nu fac taximetrie și implicit 50000 km pe an.
Am uitat să fac o precizare importantă: vorbim în acest articol numai de autoturisme noi. Consumul nu este de ignorat, dar poate e mai important să ne gândim să achiziționăm o mașină cu o aerodinamică mai bună, cu o gardă la sol nu foarte înaltă, cu un motor nu chiar atât de potent, în așa fel încât să nu ne trezim cu un consum de carburant exagerat.
Voi ce părere aveți? Vă gândiți la consum atunci când achiziționați un autoturism?